ՉՈՊԱՆՅԱՆ Արշակ (1872, Կ. Պոլիս - 1954, Փարիզ), գրող, հասարակական և մշակութային գործիչ, հրապարակախոս: Կրթությունը ստացել է ծննդավայրի ուսումնական հաստատություններում: 1895-ին վտարանդվել է Ֆրանսիա: 1898-ից Փարիզում հրատարակել է «Անահիտ» ամսագիրը: Չոպանյանը առաջիններից էր հայ հասարակական-քաղաքական գործիչներից, որ սթափ վերաքննության ենթարկեց ազգային ազատագրական պայքարի անցած ուղին՝ փորձելով ցույց տալ ձախորդությունների պատճառները: Չոպանյանի կարծիքով, Սան Ստեֆանոյում (1878) Ռուսաստանի հովանավորությանը դիմողները ճիշտ ճանապարհի վրա էին, բայց հետո սկսվել է սխալների մի ամբողջ շարք, երբ հայության բախտը կապվել է եվրոպական տերությունների հետ: Նա քննադատել է նույն այդ տերությունների ուշադրությունը գրավելու միտումով դարավերջի տարանջատ ելույթները, որոնք առիթ դարձնելով սուլթանական Թուրքիան կազմակերպել է հայության զանգվածային ջարդեր: Չոպանյանը ճիշտ և բնական էր գտնում հայ ազգային ազատագրական պայքարը օտար բռնադատիչների դեմ: Նրա քննադատությունն ուղղված էր ոչ թե շարժման էության, այլ ղեկավարման և իրականացման մարտավարության դեմ: Չոպանյանը համոզված էր, որ շարժման ղեկավարությունը չէր մշակել հստակ ծրագիր, և ընդհանրապես գործն ամբողջությամբ վատ էր նախապատրաստված: Նա գտնում էր, որ ճնշված ժողովուրդների ազատագրության խնդիրք կարող է լուծվել երկու պայմանով, նախ որ պետք է որոշակի լինի խնդրի էությունը, և ապա՝ ժողովուրդը իր դատը շահելու համար ոչ թե մարտիրոսի, այլ հերոսի արյուն պետք է թափի և ցույց տա, թե տերն է այն հողի, որի վրա ազատ ապրել է ուզում: Չոպանյանը համոզված էր, որ ստեղծված կացության մեջ հայ ժողովուրդը միայն իր ուժերով չէր կարող թոթափել թուրքական լուծը և պարտավոր էր բնական դաշնակիցներ փնտրել: Նա ռուսական կողմնորոշման կողմնակից էր՝ գտնելով, որ Ռուսաստանը իր շահերի բերմամբ դաշնակից է հայերին: «Ռուսիա կոչված է գերակշիռ դեր մը կատարել Հայկական հարցին լուծման մեջ,- գրում էր նա,- ինչ ձևով ալ ըլլա այդ լուծումը»: Պաշտպանում էր վրաց և արաբ ժողովուրդների հետ բարեկամական կապերի ամրապնդման գաղափարը, անհրաժեշտ էր համարում պահպանել հաշտ, դրացիական հարաբերություններ Իրանի հետ: Առաջիններից էր, որ ցույց տվեց հայ և քուրդ ժողովուրդների ընդհանուր շահերը նույն բռնապետության դեմ պայքարում ևխնդիր դրեց օգնել քրդերի ազգային ինքնագիտակցության արթնացմանը: Չոպանյանը հայերի մեջ թուրքասեր քաղաքականության համոզված հակառակորդն էր, բայց գտնում էր, որ ազատություն ձեռք բերելուց հետո հայ ժողովուրդը պետք է օգնի թուրք ժողովրդին՝ քաղաքակիրթ ազգ դառնալու: XX դ. սկզբից Չոպանյանը հանդես եկավ երիտթուրքերի հետ համաձայնության քաղաքականության դեմ՝ նրանց ազգային ծրագրում չտեսնելով որևէ հուսադրող կետ ազգային փոքրամասնությունների համար: Չոպանյանը անհրաժեշտ էր համարում ազգային ազատագրական պայքարում հասնել բոլոր հայ քաղաքական կուսակցությունների գործողությունների միասնության: Նա մեծ ջանքերով կարողացավ Եվրոպայում ստեղծել առաջադեմ մտավորականության մի հզոր շարժում՝ ի պաշտպանություն հայ ժողովրդի: Չոպանյանը աշխարհից պահանջեց ոչ թե կարեկցանք ոչնչացող ժողովրդի նկատմամբ, այլ արդարացի գնահատանք ու խոնարհում այն նպաստի դիմաց, որ մարդկային քաղաքակրթության գանձարանին բերել է հայ ազգը պատմության հոլովույթում: Եվ այդ նպատակին ուղղված գրավոր ու բանավոր բազմաթիվ ելույթներ, հրապարակումներ ունեցավ օտար մամուլում, լսարանների առաջ: Սեծ եղեռնի օրերին Չոպանյանը ճշմարտացի քաղաքական գնահատական տվեց եղելությանը և հրապարակայնորեն հայտարարեց, որ կատարվածը Թուրքիայի կառավարողների մշակած պետական գաղտնի ծրագրի իրականացումն է: Նա գտնում էր, որ երիտթուրքերը նպատակ էին դրել «ոչ թուրք տարրերը թրքացնելու կամ ջախջախելու», և որ պատերազմը նրանց «պատեհ առիթ մը թվեցավ իրենց կանխորոշ ծրագիրը լիովին իրականացնելու»: Այնուամենայնիվ, Չոպանյանը լավատես էր ապագայի նկատմամբ և ավելիս՝ անհրաժեշտ էր գտնում լավատեսության ոգին ներարկել հայ ժողովրդին՝ ամրապնդելու, զորացնելու համար նրա գոյատևության կորովը:
Կ. Դալլաքյան
Գրականության ցանկ
«Հայկական հարց» հանրագիտարան, Երևան, 1996 թ.:
ԵՊՀ 2-րդ մասնաշենք, 5-րդ հարկ,
Հեռ.` + 37460 71-00-91
Էլ-փոստ` info@armin.am
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են: Կայքի նյութերի մասնակի կամ ամբողջական օգտագործման, մեջբերումների կատարման դեպքում հղումը պարտադիր է` www.armeniansgenocide.am